Kada je pravo vreme da deca počnu da uče engleski?
Kada je pravo vreme da deca počnu da uče engleski?
Engleski jezik trenutno predstavlja jedan od najrasprostranjenijih jezika kojim govori više od 380 miliona izvornih govornika. On je takođe i jezik koji se najčešće uči kao drugi jezik. S obzirom da je zastupljen u svim sferama života, učenje engleskog jezika je moranje a ne izbor.
Nekada je medju lingvistima vladalo mišljenje da ne treba narušavati dinamiku usvajanja maternjeg jezika te se učenje odlagalo za kasnije doba. Medjutim, ako danas ispratite trendove u učenju jezika, jasno je da su se stvari promenile.
Kad je onda pravo vreme? Pravo vreme je individualno za svako dete, i na osnovu procene samog roditelja o zrelosti deteta, možete započeti izlaganje engleskom jeziku od samog rođenja. Tihe uspavanke na engleskom mogu biti uključene od najmladjeg doba, ne samo da su umirujuće, već su i nenametljive.
Medjutim, učenje sa smislom se može započeti od treće ili četvrte godine, tj. onda kada deca mogu svesno učestvovati u zadacima. Svako dete je jedinstveno i jedino roditelji koji ga viđaju svakog dana mogu proceniti da li dete primećuje stvari oko sebe i učestvuje u opažanju sveta. Zaista jeste bitno proceniti da li je dete spremno, jer neka deca mogu biti prijemčivija od drugih. Nikad nije kasno započeti, ali nije dobro ni početi prerano kako dete ne bi steklo odbojnost prema jeziku. Najbolje je probati kratke periode u kojima se nešto imenuje na engleskom i videti da li je dete zainteresovano.
Kako to deca uče tako mala, upitaće neko. Sigurno ste čuli milion puta onu klasičnu floskulu – deca upijaju kao sunđeri. Baš u tome je ključ učenja u ranim godinama. Ukoliko deca budu izožena učenju jezika na nenametljiv način kakav je okruženje bogato sadržajima na engleskom jeziku, ono će potpuno nesvesno početi da ga usvajaju.
Šta podrazumeva učenje engleskog u ovom uzrastu? Detetu treba približiti engleski putem stvari koje inače voli da radi. Jasno je da pričamo o igri. Deca nisu statična bića koja vole da sede po 45 minuta i da upijaju kao sunđer ono što im roditelj/nastavnik/profesor kaže. Njihovo upijanje se sastoji u tome što tokom igre njihovi mozgovi obrađuju ono što se oko njih dešava i to pamte. Samim tim, igra i pokret predstavljaju bazu učenja u ranom uzrastu.
U zavisnosti kakvo je dete, postoji mnogo mogućnosti kako ga možemo zaposliti da stvari radi na engleskom. Neka deca vole da crtaju i seckaju, boje i vreme ispunjavaju za stolom radeći kreativne stvari. Neka deca ne mogu da poklone dovoljno pažnje takvim pipkavim stvarima te više vole da trče i budu aktivni. Mnoga deca vole Lego kockice i slaganje slagalica te iz toga možemo zaključiti da imaju strpljenja. Deca maho m uživaju u plesu, te učenje pesmica predstavlja nepresušan izvor inspiracije. Ako se uklapa sa crtanjem ili kreativnim stvarima, nema govora o dosadi a sve vreme se nešto potpuno neobavezno uči.
Kolorične sličice, privlačni sadržaj koji ima veze sa raznim oblastima života kao što su porodica, životinje, dnevne rutine i slično, mogu biti intersantan početak. Kao recezent knjige ’Srpsko-engleska zb(i)rka’, smatram da su termini bliski dečijem okruženju najlakši način da se dočara jedan potpuno isti svet drugačijim rečima.
Škola Jezika Dandelion